Turjentas blogg

Turblogg

Denne bloggen vil jeg nok i første rekke bruke til å skrive om turer, men kanskje også litt diverse annet. Bloggen er knyttet til min nettside www.turjenta.net

Espevær

Turer i NorgeOpprettet av Britt Marie Haraldset Hafsås 28 juli, 2013 15:26:23
Vi har hatt veldig koseleg besøk i helga, og med det nydelege vêret vi har hatt i det siste, er det moro å vise fram kysten til landkrabber frå Valdres! (Geir og Lillian, det er ikkje meint fornærmande, de brukte vel det ordet sjølv...)

I går tok vi ein tur til søra Bømlo. Vi køyrde til Eidesvik og tok båten ut til Espevær, der vi rusla nokre timar før returen. I det nydelege sommarvêret viste Espevær seg som den sommaridyllen det kan vere! Utruleg koseleg å rusle og sjå seg rundt, køyre kabelferja og berre nyte dagen og utsikta!

Vi var ikkje ut til UFO-ringen, men noko må vi jo ha til gode... Espevær er verkeleg verdt eit besøk på ein solskinsdag! (Elles og, men med solskin blir jo alle stader enda betre!)

• Kommentarer(0)//blog.turjenta.net/#post18

Fyrste fjellturen

Turer i NorgeOpprettet av Britt Marie Haraldset Hafsås 03 juni, 2013 19:01:40

I helga hadde vi veldig koseleg besøk av onkel og tante frå Ål! Dei fekk med seg foredrag og Mostraspel på laurdag, og besøkte kjente på Stord på sundag.

Då dei kom att på sundagen, vart det snakk om ein kveldstur, og så fekk Synne Kristin sin fyrste fjelltur! Godt kledd og plassert i bæreselen, gjekk vi mot Siggjo, høgaste toppen på Bømlo (474 moh). Tanken var at eg og Synne Kristin skulle vere med eit lite stykke, og så snu og reise heim, medan gjestene fekk fortsetje...

Klare for fjelltur

Turen vart lenger enn vi hadde trudd, det gjekk overraskande greitt oppover, og då var det fristande å vere med vidare! Likevel fann vi no ut då vi var nesten på toppen (før svingen der vi ser masta), at det kanskje var greitt å snu.. Eg var usikker på kor lang tid eg ville bruke ned, det er jo bratt og eg hadde ein baby på magen og byrja bli sliten... Det var og ganske mykje vind og vi rekna med det bles veldig godt på toppen. Så vi snudde og tok oss god tid nedover, medan gjestene gjekk til topps for å ta oss att på veg ned att! Turen nedover gjekk eigentleg og overraskande greitt, men det var godt å kome ned att, det merkast at det er lenge sidan forrige fjelltur... Men kanskje det kan bli fleire i sommar? I alle fall ein flott tur!

Ingen skam å snu!

Album frå turen: http://bilder.turjenta.net/#!album-58

• Kommentarer(0)//blog.turjenta.net/#post16

Vinterferie

Turer i NorgeOpprettet av Britt Marie Haraldset Hafsås 02 mars, 2012 18:20:00

Da var egentlig vinterferien gått, bare ei vanlig helg igjen! Det har vært ei bra uke!

Helge har jo jobba hele tida, så jeg har farta litt rundt alene, var en tur hjem til Hallingdal. Jeg dro på torsdag, og det var jo kjekt, for da kom jeg meg over Hemsedalsfjellet iallefall, før det ble kolonnekjøring der fredag..

Fredag var jeg innom og hilste på tidligere kolleger og elever, både i Rukkedalen og i Vang, og det var veldig trivelig! Moro når elevene kommer og kaster seg rundt halsen på en syns jeg! :-)

Jeg var i Trondrud til onsdag, og fikk med meg både 5-årsdagen til Selma og ei natt på Kuluset mens jeg var hjemme. Det var flott!

Onsdag tok jeg med meg Mari Elisabet vestover til Bømlo. :-) I går var vi en tur til Stord på shopping mm, og i dag viser Sunnhordland seg fra sin beste side! Knallvær og vårstemning!! Det førte meg og Mari Elisabet ut på "fotosafari". Ned i Mosterhamn, Røyksundskanalen, over Bømlabrua, og så en kjøretur til Rolvsnes, der hadde ikke jeg heller vært før.

Etter middag i dag, har vi henta nytt familiemedlem, så nå hviler Susi, 3 mnd gammel katt, på Maris fang, etter å ha vært på oppdagelsesferd i nytt hjem. Vi får håpe ho vil trives i Åsen 55..

• Kommentarer(2)//blog.turjenta.net/#post9

Høstferie 2011

Turer i NorgeOpprettet av Britt Marie Haraldset Hafsås 21 okt., 2011 22:04:44

I høstferien var vi på tur på vestlandet. Vi reiste rett fra skolen, i 20 varmegrader og fantastisk solskinn, og satte nesa mot Bømlo. Der ble vi godt mottatt som vanlig, og vi hadde noen flotte dager! Et par båtturer fikk vi med oss, og litt fisking fra land. Ellers så vi oss litt rundt, og ikke minst, vi var på opptil flere visninger og så på interessante og totalt uinteressante hus!

Bildene er fra en kjøretur opp mot Brandasund en ettermiddag/kveld...

En dag var vi også på en liten dagstur til Haugesund, så Helge fikk et raskt førsteinntrykk av byen. Men det var en sur blest i byen den dagen, så det ble visst nesten mest Raglamyr...

Etter flotte dager på Bømlo, fikk vi også med oss et stopp hos Arild og Barbro på Stord, før vi reiste nordover til Helges foreldre i Måløy.

Utfordringen kom selvsagt da vi skulle hjem, for da var det ikke sommer lenger, slik det var da vi dro vestover over fjellet... Så da måtte vi fint byttelåne til oss en bil med vinterdekk. Godt vi var hos familie da! Lånte svigermors bil, så ble det en ekstratur for helge uka etter...

Iallefall - det var en veldig bra høstferie!! Nå er vi klare for vestlandet litt mer permanent etter hvert!!